בדיקת אולטראסאונד לאבחון אנדומטריוזיס

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
צרו איתנו קשר
צרו איתנו קשר

בדיקת אולטראסאונד לאבחון אנדומטריוזיס תחום רפואת הנשים הוא מרתק. הגניקולוגיה מציבה כל כך הרבה אפשרויות – הפריות חוץ גופיות, מיילדות, מחלות גניקולוגיות וכמובן, מחלות "נשיות" – הנמצאות אצל נשים וקשורות למבנה הביולוגי שלהן.

רחם, שחלות, ואיברי הרבייה אינם זהים אצל גברים ונשים, וגניקולוגים רבים מתמחים במחלות אלו כחלק מעבודתם עם האוכלוסייה הנשית והייחודיות המזוהה איתה.

מלבד המחלות שכולם מכירים כגון: סרטן השחלות, סרטן השד ודלקות וגינאליות, קיימות מחלות שרוב המטופלות אינן מכירות – אך הן יכולות לשנות את חייהן מן הקצה אל הקצה. אחת מהן היא מחלת האנדומטריוזיס שאמנם שמה אינו מוכר – אך התופעות שהיא גורמת יכולות להפוך את חיי החולות לסיוט מתמשך.

אנדומטריוזיס – מכירים את המחלה המסתורית

מבחינה גופנית ישנה הכנה חודשית לקראת היריון וביוץ. הרירית סביב הרחם מתעבה וגדלה כדי לספק את האפשרות להשריש את ההיריון המתקרב. במידה והכניסה להיריון אינה מתרחשת, רירית הרחם נושרת וזהו הדימום אותו חוות נשים במהלך הווסת.

השם הנוסף של אותה רירית הרחם הוא אנדומטריום, והמחלה הנקראת "אנדומטריוזיס" בעצם מהווה נדידה של תאי רירית הרחם למקום אליו הם אינם שייכים – והשתרשותם שם.

המחלה

תאי רירית הרחם לרוב נודדים אל מקומות הקרובים אליהם – כגון האגן או איברי הרבייה. במידה והם מצליחים להשתרש במקום, הם יתחילו לתפקד כרקמת רירית רחם לכל דבר ועניין.

כך יוצא שבכל חודש, כאשר ישנו דימום ווסתי של רירית הרחם במקומה הטבעי, גם תאים אלו ידממו במקום בו הם נמצאים. מאחר ואין לדם דרך להתפנות, הוא מצטבר ועלול לגרום לבעיות קשות במגוון תחומים.

אבחון נכון

מחלת האנדומטריוזיס היא חמקמקה וקשה במיוחד לאבחון. תלונות על כאבי גב ובטן בזמן מחזור, כאבים בעת קיום יחסי מין וכאבי אגן הן תלונות יחסית נפוצות – כך שקשה לאבחן את המחלה במהירות, אך ישנן מספר דרכים בהן ניתן לעשות זאת באופן נכון.

אבחון באמצעות אולטראסאונד וגינאלי

אולטראסאונד וגינאלי הוא חלק שגרתי בבדיקת גניקולוג, אך במידה ותלונות המטופלת כוללות כאבי אגן, כאבים בזמן מחזור או קיום יחסי מין – אולטראסאונד גניקולוגי הוא המבחן הראשון שיש לעשות.

באמצעות בחינה של אולטראסאונד ניתן לזהות האם קיימים מוקדי אנדומטריוזיס על שריר הרחם או באגן, ואף לבחון אפשרות קיום של ציסטות אנדומטריות בשחלות עצמן.

את הבדיקה יבצע הרופא לאחר תשאול מקיף כדי לבחון כיוון וסיבה לתלונות מהן סובלת המטופלת.

אבחון באמצעות אולטראסאונד רקטלי

על אף שמקור המחלה הוא ברירית הרחם, יכול להיות שאין כלל מעורבות של איברי רבייה באנדומטריוזיס. לכן, אף אם לא נמצא שום ממצא באולטראסאונד וגינאלי – אין הדבר אומר שניתן לשלול קיום של המחלה.

אחד החששות הגדולים במחלה הוא מעורבות של מערכת העיכול.

באמצעות אולטראסאונד רקטלי ניתן לזהות לעיתים את הנגעים הנמצאים על דופן המעי. אפשרות זו יכולה לתת לגניקולוג תמונת מצב ולאפשר לבנות תכנית טיפולים עבור החולה הנבדקת.

אבחון באמצעות אולטראסאונד של הכליות

חשוב להבין כי תלונות שכיחות לאנדומטריוזיס צריכות להדליק נורה אדומה אצל הרופא המטפל, אך לעיתים האבחון קשה במיוחד. גם לאחר בדיקה של מערכת העיכול ומערכת הרבייה – ישנו סיכוי שהמחלה נמצאת במוקדים של מערכת השתן.

כדי לבחון את האפשרות יש לבצע אולטראסאונד מלא של הכליות המצטרף לבדיקות הרקטלית והוגינאלית המבוצעות לפני כן.

באמצעות בדיקות ההדמיה ניתן לאתר ממצאים מחשידים וקיומם של נגעים המדגימים אנדומטריוזיס, אך בדיקות אלו אינן מספיקות לצורך אבחנה מובהקת ויש צורך בביצוע לפרוסקופיה באזורים המתאימים בכדי לקבל אבחנה סופית.

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
מאמרים אחרונים

מהי ממוגרפיה?

אם הגעת לגיל 40 או אם חלילה יש לך במשפחה היסטוריה של סרטן השד, חשוב מאד שתכירי את התחום הקריטי ומצליח החיים של מהי ממוגרפיה.

למאמר המלא »

העצמת לוחמי אנדומטריוזיס: כיצד אימון אישי יכול לעשות את ההבדל

חיים עם אנדומטריוזיס יכולים לעתים קרובות להרגיש כמו קרב עלייה. הכאב הכרוני, העייפות והתסמינים הבלתי צפויים יכולים לגבות מחיר הן מהרווחה הפיזית והן הנפשית. עם זאת, יש כלי רב עוצמה שיכול לעזור בניהול מצב זה – אימון אישי.

למאמר המלא »

קידום אתרי תכשיטים

האתר של אתר האנדומטריוזיס צריך להיות מרתק ואינפורמטיבי יותר. הם רצו לעזור לאנשים להבין את מצבם, למצוא תמיכה וללמוד על אפשרויות הטיפול שלהם. יצרנו בלוג

למאמר המלא »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!