אנדומטריוזיס והגורם הנפשי

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
צרו איתנו קשר
צרו איתנו קשר

אנדומטריוזיס והגורם הנפשילנפש ישנו חלק חשוב בבריאותנו. הקשר ההדוק בין הגוף לנפש אינו רק אמירה של הדוגלים ברפואה הוליסטית או הרוחניים. לקשר זה יש אישוש מדעי.

כך גם באנדומטריוזיס. למצב הנפשי ישנו חלק בהתפתחות האנדומטריוזיס וכאשר כבר ישנו אנדומטריוזיס, ללא ספק יש לכך השפעה על המצב הנפשי.

כיצד יכול מצב נפשי להשפיע על אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא תופעה שכיחה יחסית ממנה יסבלו כ- 10% מן הנשים, בעיקר בגילאי 20-40, תקופה בה נמצאת האישה ברגישות גבוהה יותר. זוהי התקופה בה נמצאות רוב הנשים בשיא הלחץ ומירוץ החיים: בניית קריירה, זוגיות ולאחר מכן משפחה.

את אותם תהליכים מלווה מצב נפשי משתנה: מצבי רוח, לחץ, חרדה, דיכאון, עליות וירידות. רבות סובלות מכאבי מחזור חזקים ולא נותנות דעתן על כך שמדובר בתופעה שהיא מעבר למחזור עצמו. ממחקרים שנעשו על היווצרות האנדומטריוזיס עולה השערה כי הדבר קורה גם בעקבות תפקוד לקוי של מערכת החיסון, מערכת שיש לה קשר הדוק למצב הנפשי.

כיצד קשורה מערכת החיסון לאנדומטריוזיס?

אחת התיאוריות לגבי היווצרות אנדומטריוזיס אומרת כי התהליך מתחיל אצל כל הנשים באותו אופן. אצל כל הנשים ישנו הדימום הוסתי הכולל בתוכו רקמת רירית שהתפרקה. הדימום הוסתי יוצא ומגיע לנרתיק ולעיתים לאזור האגן יחד עם רקמת הרירית שהוא מכיל.

כאן מגיע תפקידה של מערכת החיסון: מערכת החיסון אמורה למנוע מן הרקמה להקלט באזורים באגן ושתצא כפסולת מן הגוף. כאשר מערכת החיסון מתפקדת היטב, אותה רקמה אכן יוצאת מן הגוף. כאשר ישנו שיבוש בתפקוד מערכת החיסון, הרקמה מצליחה להקלט ומתחילה לגדול ולהתפתח. כך נוצר אנדומטריוזיס.

קושי באבחון אנודומטריוזיס

במחקר שנעשה בשנת 2001 נמצא כי מתוך 200 נשים שהשתתפו במחקר וסובלות מאנדומטריוזיס, כשליש מהן הופנה לרופא מומחה אחר בטרם הופנו לרופא נשים. אמנם היום ישנה מודעות רבה יותר לאנדומטריוזיס, אך עדיין אצל לא מעט נשים שאצלן האבחון הוא מסורבל, לוקח זמן וכולל בדיקות מסוגים שונים עד שמתברר מקור הבעיה. ישנן נשים שגם היום מקבלות תשובה שאין כל בעיה ומדובר לכל היותר על כאבי מחזור או אפילו שמדובר על כאב פסיכוסומטי.

השפעותיו של עיכוב באבחון

אבחון מאוחר של התופעה יכול בהחלט לגרום להתדרדרות במצב הנפשי. עד שמאובחנת התופעה סובלת האישה לא רק מן הכאבים הפיזיים. היא מרגישה בלבול, חוסר אונים וגם חוסר לגיטימציה לסבל ולתלונות, פעמים רבות בעקבות תגובות הסביבה. האנדומטריוזיס מקשה על קיום יחסי מין, מה שגורם לאי נוחות בקשר הזוגי. נמצא שכ- 50% מהנשים הסובלות מאנדומריוזיס סובלות גם מדיספראוניה, כאבים בזמן קיום יחסי מין.

הדבר גורם להתדרדרות בחיי המשפחה עד כדי פירוק משפחות. במיוחד כאשר טרם מצאו את הבעיה וקראו לה בשם,  נשים סופגות תגובות מבטלות כמו: "אלה רק כאבי מחזור" מצד אנשים קרובים, בן הזוג וגם מעסיקים. נשים רבות רואות את עצמן כלא מתפקדות, כחסרות ערך וזאת בתקופה שאמורה להיות הפוריה ביותר בחייהן.

איך יכולה אישה לעזור לעצמה?

כמו במצבים רבים בחיים, אנחנו הראשונים שיכולים לעזור לעצמנו:

  • לשתף: צאי מתוך הנחה שאם את סובלת מן התופעה נשים רבות סובלות ממנה. היום ניתן להיפתח, לשתף ולצאת מתחושת הבדידות גם באמצעות רשתות חברתיות מלבד שיתוף האנשים הקרובים.
  • לא לוותר על אבחון ברור: את האנדומטריוזיס אפשר וגם חשוב לאבחן בצורה ברורה. אם את סובלת מכאבי בטן גם לא בתקופת המחזור פני לרופא נשים. באולטרסאונד יהיה ניתן לאבחן נגעים וציסטות ולטפל בהם בהקדם לפני שיצמחו.
  • לחפש טיפולים שונים: מלבד הטיפול הקונבנציונלי, חשוב לטפל בתופעה בטיפול הוליסטי הכולל את הטיפול הפיזי והרגשי. דיקור סיני יכול לסייע מאוד, הומאופתיה, טיפול באמצעות פרחי באך יסייע במישור הנפשי. גם שיטות תרגול עדינות כמו יוגה.

אנדומטריוזיס היא תופעה שיכולה לשבש את שגרת החיים ולגרום לאישה לשקוע נפשית. חשוב לפנות לכל סוגי הטיפולים שיכולים לשפר את המצב, הן את הכאבים והן את התחושה ולא לוותר על אבחון מדויק וטיפול בבעיה.

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
מאמרים אחרונים

מהי ממוגרפיה?

אם הגעת לגיל 40 או אם חלילה יש לך במשפחה היסטוריה של סרטן השד, חשוב מאד שתכירי את התחום הקריטי ומצליח החיים של מהי ממוגרפיה.

למאמר המלא »

העצמת לוחמי אנדומטריוזיס: כיצד אימון אישי יכול לעשות את ההבדל

חיים עם אנדומטריוזיס יכולים לעתים קרובות להרגיש כמו קרב עלייה. הכאב הכרוני, העייפות והתסמינים הבלתי צפויים יכולים לגבות מחיר הן מהרווחה הפיזית והן הנפשית. עם זאת, יש כלי רב עוצמה שיכול לעזור בניהול מצב זה – אימון אישי.

למאמר המלא »

קידום אתרי תכשיטים

האתר של אתר האנדומטריוזיס צריך להיות מרתק ואינפורמטיבי יותר. הם רצו לעזור לאנשים להבין את מצבם, למצוא תמיכה וללמוד על אפשרויות הטיפול שלהם. יצרנו בלוג

למאמר המלא »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!