גלולות ואנדומטריוזיס

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
צרו איתנו קשר
צרו איתנו קשר

גלולות ואנדומטריוזיסשנת 1955 נחשבת בעיני רבים לשנת המהפך עבור נשים מכל רחבי העולם. בשנה זו הומצאה הגלולה למניעת היריון שהעניקה לנשים את האפשרות להחליט מתי והאם הן מעוניינות להיכנס להיריון.

עד שנה זו, נשים שהיו פעילות מינית נאלצו לנקוט בפעולות שונות כדי להימנע מכניסה להיריון – שרובן היו לא אפקטיביות, והדרך הבטוחה ביותר הייתה התנזרות.

המצאת הגלולה העניקה לנשים את האפשרות להחליט מה גישתן ביחס ליחסי מין – מתי, עם מי, כמה ולמה. מלבד היכולת למניעת היריון התגלו עוד מספר תהליכים בהן משתתפות הגלולות בעת נטילתן, ואחד המרתקים שבהם הוא מידת ההשפעה של גלולות למניעת היריון על מחלת האנדומטריוזיס והטיפול בה.

רקע על המחלה

בכל חודש, לקראת הביוץ, הגוף מתכונן לאפשרות של היריון. ישנו עיבוי תאים סביב הרחם הנועד לאפשר לאזור לגדול ולהתפתח. שכבה זו נקראת רירית הרחם או בלועזית "אנדומטריום". במידה והאישה אינה נכנסת להיריון מתחיל הווסת ותאים אלו נושרים והם הדימום אותו ניתן לראות בזמן המחזור.

אצל 10% מהנשים באוכלוסיה התאים הללו נודדים לתוך הגוף ומצליחים להשתרש במקומות אחרים מלבד הרחם כגון: אגן, גב, מערכת השתן והעיכול ועוד. בכל דימום בעת מחזור מדממים גם תאים אלו היכן שהם נמצאים. הדימום אינו מפונה כפי שנעשה ברחם ועלול לגרום לצלקות, הידבקויות וכאבים עזים במיוחד.

הקשר בין גלולות ואנדומטריוזיס

גלולות למניעת היריון מכילות בתוכן אסטרוגן ופרוגסטרון בכמויות גבוהות בהרבה מאלו הנמצאות בגוף באופן טבעי. בעזרת הורמונים אלו מצליחות הגלולות להשתלט על התהליכים הטבעיים ולא לאפשר לגוף להיכנס למצב של מחזור.

הגוף אינו מסוגל להתחיל את שלב המחזור מאחר והוא תלוי בירידה באסטרוגן ועלייה בפרוגסטרון לצורך כך – ושניהם גבוהים בעזרת הגלולות החיצוניות. כך מונעות הגלולות את האפשרות להיכנס להיריון, לקבל מחזור, להגיע לשלב הביוץ ועוצרות את התופעות הנלוות למחזור.

לאחר שחוקרים הבחינו בכך שהגלולות אכן עוצרות מחזור, הם ניסו לתת אותן כטיפול עבור אנדומטריוזיס והתוצאות היו מפתיעות.

שיפור במצב חולות אנדומטריוזיס בעת נטילת גלולות

הבעיה והמחלה אצל חולות רבות באנדומטריוזיס מתבטאת באופן קשה רק בזמן המחזור. זהו הזמן בו תאי האנדומטריום מדממים, גורמים לכאבים ועלולים לגרום לנזק. הגלולות אינן מאפשרות לגוף להיכנס לשלב המחזור ולכן מונעות את הופעת תופעות הלוואי, הכאבים והדימום המיותר ברחבי הגוף.

בבדיקה שנערכה בקרב חולות שנטלו גלולות כטיפול נתגלה שיפור אצל כ-50% מהמטופלות בעת נטילת גלולות באופן קבוע.

יתרונות הטיפול בגלולות

נשים צעירות רבות מעוניינות לקחת אמצעי מניעה בצורה זו או אחרת. נטילת גלולות באופן קבוע יכולה לענות על הצורך של אמצעי מניעה ולטפל בתסמינים מהן סובלות מטופלות בעת ובעונה אחת.

בנוסף, חשוב לזכור כי גלולות נחשבות לטיפול פשוט וקל שניתן לבצע ללא צורך במאמץ. נטילת גלולה אחת ביום אינה מצריכה שינוי באורח החיים או הגעה לבית החולים לצורך טיפול, רק תזכורת כלשהי לנטילת הגלולה. אפשרות זו מגבירה את ההיענות לטיפול ומאפשרת טיפול רציף בחולות ללא צורך בשינויים באורח חייהן.

חסרונות וסיבוכים

כיום ידועה העובדה שנטילת גלולות באופן ממושך מעלה את הסיכון לקבלת שבץ מוחי בשלבים שונים בחיים. מסיבה זו טיפול באמצעות גלולות מתאים בעיקר לנשים צעירות שסובלות מאנדומטריוזיס ומתופעות הלוואי שלו.

בנוסף, לנשים עם קרישיות יתר אסור ליטול גלולות והן צריכות להשתמש באמצעי מניעה אחר, ומסיבה זו גם אי אפשר לטפל באנדומטריוזיס אצל אוכלוסייה זו באמצעות הגלולות.

חשוב לזכור גם כי ברגע שגלולה נשכחת או שהווסת מגיעה – התסמינים הקשים של אנדומטריוזיס חוזרים במהירות לפקוד את המטופלת.

תעזרי לעצמך להפסיק לסבול! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
מאמרים אחרונים

מהי ממוגרפיה?

אם הגעת לגיל 40 או אם חלילה יש לך במשפחה היסטוריה של סרטן השד, חשוב מאד שתכירי את התחום הקריטי ומצליח החיים של מהי ממוגרפיה.

למאמר המלא »

העצמת לוחמי אנדומטריוזיס: כיצד אימון אישי יכול לעשות את ההבדל

חיים עם אנדומטריוזיס יכולים לעתים קרובות להרגיש כמו קרב עלייה. הכאב הכרוני, העייפות והתסמינים הבלתי צפויים יכולים לגבות מחיר הן מהרווחה הפיזית והן הנפשית. עם זאת, יש כלי רב עוצמה שיכול לעזור בניהול מצב זה – אימון אישי.

למאמר המלא »

קידום אתרי תכשיטים

האתר של אתר האנדומטריוזיס צריך להיות מרתק ואינפורמטיבי יותר. הם רצו לעזור לאנשים להבין את מצבם, למצוא תמיכה וללמוד על אפשרויות הטיפול שלהם. יצרנו בלוג

למאמר המלא »
072-3341191
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!